آشنایی با روستای ییلاقی طبس بهشت طبیعت گردی غرب خراسان رضوی


یکی از مناطق دیدنی و خوش آب و هوای ییلاقی در خراسان ، روستای با صفای طبس در 20 کیلومتری شمال سبزوار است.


 این روستا که در دل کوه های شمالی شهرستان سبزوار قرار گرفته است ، در زمستان ها آب و هوایی سرد با بارش های سنگین برف و در تابستان ها آب و هوایی معتدل و مناسب برای تفریح و ییلاق دارد.

دره های سرسبز ، کوه های مرتفع ، رودخانه و آبشارهای متعدد و به طور کل انواع چشم اندازهای رویایی در اطراف طبس شایستگی این روستا را برای تبدیل شدن به یک قطب مهم گردشگری طبیعی در خراسان به اثبات می رساند.

البته تحقق این امر به شرط آن است که زیرساخت های مناسب گردشگری نظیر راه های مناسب درسترسی ، مراکز اقامتی نظیر میهمانسرا ، مُتِل* و حتی هتل و رستوران ها و چای خانه های سنتی و سایر امکانات رفاهی و گردشگری برای مسافران فراهم شود.


با این حال همین حالا نیز شماری از مردم متمول سبزوار که حتی ممکن است اصالتاً متعلق به روستای طبس نباشند ، به دلیل آب و هوای خوب این روستا در سال های اخیر اقدام به خرید زمین های کشاورزی و باغی و یا ساختن منازل ویلایی در نزدیکی این روستا کرده اند.


 طبس علاوه بر همه آنچه گفته شد ، همچنین یکی از روستاهای خوشنام در غرب خراسان رضوی است که بسیاری از مردم آن در شهرهای مختلف کشور به ویژه در سبزوار به فعالیت های مثبت فرهنگی و اجتماعی مشغولند.از جمله این افراد می توان به سیدرضا مختاری کارآفرین برتر استان خراسان رضوی در سال های 89 و 90 و از هنرمندان فرهخیته سبزوار نام برد که اصالتاً متعلق به روستای طبس است.(منبع)
 
 همچنین از دیگر دلایل خوشنامی و معروفیت طبس در غرب خراسان رضوی این است که سبزواری ها این روستا را به عنوان روستای سیدها می شناسند. زیر اکثر قریب به اتفاق مردمان طبس افتخار سیادت دارند.
وبسایت رسمی روستای طبس به مدیریت همشهری فرهیخته مان آقای علی طبسی ، این روستای ییلاقی و زیبا را چنین معرفی کرده است :


کلیاتی از روستای طبس


روستای طبس از توابع بخش خوشاب شهرستان سبزوار در ۲۰ کیلومتری شمال شهر سبزوار قراردارد. تعداد ۲۵۰ خانوار مشتمل بر ۲۰۰۰ نفردراین روستا زندگی می‌کنند که در این میان تعداد جوانان روستا تقریبا ۴۵۰ نفر می‌باشد.


قدمت این روستا به هزار سال می‌رسد ولی آنچه که از تاریخ طبس به صورت مستند موجود است قدمت آن به زمان سلطان سید مسعود خان – از نوادگان امام سجاد (ع)- یعنی ۳۵۰ سال پیش برمی گردد که در منطقه فعلی اسکان یافته‌است.


زمانی که سبزوار به چهار ربع تقسیم شده بود ،ربع طبس یکی از چهار ربع به حساب می‌آمد. اولین مدرسه روستا نیز در سال ۱۳۱۸ تاسیس شد و تا کنون دایر می‌باشد. اولین بار تلفن مغناطیسی روستا درسال ۱۳۳۶ راه اندازی شد. همزمان نیزدفتر پست وتلگراف هم درطبس دایر شد.

روستای طبس به دلیل واقع شدن درمنطقه کوهستانی، به یک منطقه خوش آب وهوا و سرسبز با استعدادهای فراوان در زمینه باغداری ، زراعت و گردشگری تبدیل شده‌است.

 وجود ۱۷ دهنه چشمه سار، ۱۵ رشته قنات ، رودخانه‌ای به طول ۴ کیلومتر و ۴ حلقه چاه عمیق باعث شده‌است تا قریب به ۳۰۰ هکتار زمین درقسمت دشت و جلگه حصار روستا به صورت دیم و آبی زیر کشت قرار بگیرد. این روستا در میزان محصولات باغات درختی درسطح شهرستان رتبه اول را داراست.


یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای طبس مراسم تعزیه داری ابا عبدالله الحسین می‌باشد که از سالیان بسیار دور با حضور اهالی ساکن در روستا و سایر شهرستان‌ها و همچنین اهالی روستاهای مجاور وشهر سبزوار با نظم وشکوه خاصی همه ساله برپا می‌شود. مجالس تعزیهخوانی این روستا با توجه به متون برجای مانده از قدیم و تعزیه خوانان توانمند دارای اعتبار خاصی در شهرستان می‌باشد
.

منبع : طبشن ، وبسایت رسمی روستای طبس

در پایان لازم به ذکر است ، زیبایی های طبیعی و توانمندی های انسانی در روستای طبس آنقدر زیاد است که نمی توان به همه آنها اشاره کرد و اگر هم به همه آنها اشاره شود ، باز ، به قول معروف می گویند : شنیدن کی بود ماننددیدن ؟


از همین رو توصیفات متعدد از روستای طبس را خلاصه می کنیم و از مخاطبان عزیز این مجله دعوت می کنیم که حتماً برای یک مرتبه هم که شده ، سفر به روستای طبس بهشت طبیعت گردی غرب خراسان را خودشان تجربه کنند.


مجله اینترنتی اسرارنامه برای آشنایی شما مخاطبان گرامی با طبیعت طبس هم اکنون اقدام به انتشار مجموعه عکس هایی از این روستای ییلاقی در بخش عکس نامه سبزوار کرده است. شما گرامیان می توانید برای مشاهده این  مجموعه عکس ها در اسرارنامه هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.


 

پاورقی :

*مُتِل : اقامتگاه هاي بين جاده اي، كوهستاني، جنگلي، صحرايي يا ساحلي با توقفگاه هايي كه بيشتر در ديدرس مسافران است به راهسرا يا متل معروفند. تفاوتشان با هتل بوتيك استفاده از سازه ها و مصالح ساختماني از قبيل گچ، آجر و بلوك سيماني است.(منبع)
 


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دلبری از گردشگران با تفرجگاه دلبر در غرب خراسان رضوی

نظرت را بنویس
comments

ساسان اباد

طبس و باغجر و بلاش اباد ودلبر و سارق چند روستای زیبا در سبزوارند که توانایی های زیادی دارند. فرهنگ گردشگری رو باید ساخت. اشغال ریختن واقعا بده من میگم یه 10 تومن ورودی بگیرن و یه پلاستیک بدن بعد در اخر که برگشتن پلاتسیک اشغال ر و که دادن 5 تومن برگشته شه بهشون که اشغال شونو خوذشون جمع کنن و فرهنگ سازی شه.

سید محمد یاسین طبسی

عالی بود.من خودم اهل روستای طبس هستم.ولی متاسفانه توجهی به طبیعت نمیشه و حتی دیده شده که پوشک بچه را هم در طبیعت می ریزند.البته توریست ها.بعضی از ما ایرانی ها واقعا جنبه و فرهنگ استفاده از هوای پاک یا زمین تمیز را نداریم (که این در تهران هم دیده میشود.دقیقا روز بعد از بارش باران دوباره هوا آلوده است).نظر:باید در طبس عوارض ورود توریست را بگیرند و یک کیسه زباله را به آن ها بدهند و برای خروج بایدپرشده ی آن کیسه را تحویل بگیرند.(این یک نظر شخصی است).این اتفاق نه تنها در طبس بلکه باید در کل ایران اجرا شود.درباره ی طبیعت هم باید گفت در تمام ایران جایی نیست که زباله وجود نداشته باشد.امید وارم ایرانی ها روزی فرهنگ استفاده از محیط زیست را فرا گیرند. ممنونم از مدیر وبلاگ

علی

با سلام متاسفم جهت کم کاری شورای اسلامی روستای طبس نسبت به انتقالی بخش خوشاب به بخش مرکزی .طرح هادی خیابان اصلی روستا و کنترل نداشتن ورودافراد متفرقه به املاک خصوصی که منجر به ناهنجاری گردیده است.بی توجهی شورا نسبت به فضای کاری و ورزشی جوانان روستا

مصطفی

ما این جمعه گذشته رفتیم خیلی جای باحالیه تازه یکی از دوستان خانوادگیمون که خودش طبسیه گفت امسال چون خشکسالیه رونقش و سرسبزیش کمتره سالایی که بارندگی خوبه تو زمستون خیلی سرسبزیش بیشتر میشه یکی از دلایلی که رفتیم اونجا مطلب شما درباره معرفیش بود که من بعد از خوندنش خیلی رفتم رو مخ مامان بابام چون ما خودمون از روستاهای جنوب سبزواریم همیشه اونجا ها میریم برای تفریح ولی اینبار من اصرارکردم و یکی از دوستای خانوادگیمون واسطه شد رفتیمم طبس که دیدیم بهشتیه برای خودش

دانشجوی حکیم

منم طبس رفتم. خیلی قشنگه

نور

خیلی خوب بود. تبلیغاتتون رو گسترش بدید تا جذب توریست و ایران کردی افزایش پیدا کنه ان شاالله.

مهناز قلعه عسکری

خانمی خیالت راحت تو هرکاری بکنی بازم مهناز خودمونی. فقط اینکه گفته باشم این سورپرایز جشن تولدت نبودا برای اون هنوز دارم برات خخخخخ by may sister

غفوری

مرسی مهناز جان خدا بگم چی کارت نکنه همه شهرو با خبر کردی ما عروسی داریم.بابت دعوتیا باهات صحبت کردم خصوصی دیگه اینجا لازم نیست دوباره بگم. مرسی مهربون. راستی این یک هفته کل سایتای استان کرمانو زیر نظر داشته باش.میخوام تلافی کنم. درباره م.ب هم هست حرفام . (((: بای

مهناز قلعه عسکری از بردسیر کرمان

من زمانی که دانشجو بودم یک روز با خانواده دوستان سبزواریم به این روستا رفتیم خیلی واقعا قشنگه تا قبلش تصورم از سبزوار فقط کویری بودنش بود و فکرمیکردم به طعنه بهش میگن سبزوار اما بعدا با رفتن به طبس و سنگسفید و بالاشاباد با جمع خانواده یکی از صمیمی ترین دوستام مهناز غفوری دیدم واقعا جاهای دیدنی زیاد داره دالان بهشت بالاشابابدم خیلی قشنگ بود پاییز اونجا رفتیم واقعا معجزه رنگها در طبیعت خدایی بود از خانواده دوست خوبم مهناز غفوری که تو 4/5سال حضورم توی سبزوار مثل خانواده خودم مخصوصا مادربزرگ گلش پشت و پناهم بودن ممنونم امیدوارم بازم بتونم بیام سبزوار به زودی مهنازجون منتظر کارت دعوت عروسیتم فراموشم نکنی تو ملاعام داد میزنم که دیگه نتونی مثل عقدکنونت اززیرش دربری (: (: (: نظرمو لطفا اگه اشکالی نداره لطفا زودنمایش بدید میخوام به دوستای سبزواریم خبرم بدم بیان بخونن

نوشین آریا

باسلام.ما عید امسال بعد از زیارت حرم آقاامام رضا میخواستیم چند روز رو مهمان سبزواریهای عزیز باشیم ولی متاسفانه توضیحات ومعرفی جاهای دیدنی سبزوار رو بطور کامل ندیدیم لذا بعد زیارت امامزاده شعیب وامزاده یحیی برگشتیم چون فکر نمیکردیم جاهای دیدنی ب این زیبایی داشته باشه.واقعا فوق العاده ست...ایشالا برا سفرای بعدی...بازم بیشتر راجع ب زیباییهای سبزوار بنویسید تا کسایی ک سبزواری نیستند بهتر آشنا شوند.موفق باشید

سارا طبسی

ممنونم که به روستای ما توجه کردید. مردم ما خیلیم مهمونوازن.هرزمان برید اونجا به خوبی ازتون پذیرایی میکنن من بابابزرگ و عزیزجان خودم در طبس هستند ولی فقط زمستونا میان سبزوار خونه عمو و عمه ام هستن ولی دیگه بیشتر مواقع سال که هوا بهتره در طبس هستن و خیلی مهمون نوازن این مطلبو خوندم دلم خیلی تنگ شد امسال عید برعکس هرسال نیومدیم سبزوار و طبس نرفتیم دلم خیلی تنگ شده الان با خوندن مطلب شما بیشتر دلتنگ شدم اگه دارید عکسای بیشتری بفرستید رو سایتتون از طبس مرسی خیلی خوشحال شدم خداحافظ

دوستدار طبس

طبس خیلی جای قشنگی است ادم فکرشم نمیکنه در فاصله چندکیلومتری از کویر چنین جای باصفا و متفاوتی باشه و نشانه قدرت خداست من بعد از ازدواجم با خانمم که طبسی هستند راه پام به این روستا و مناطق ییلاقیش باز شد و الان به قدری به طبس علاقه دارم که زمینی به همراه برادرخانم هایم دارم و خودمو علاوه بر روستای خودمان بیدخور که اتفاقا انجاهم جای باصفایی است طبسی هم میدانم خدا به همه روستاها سرسبزی و برکت و به روستائیان قوت و سلامتی بدهد از مطالب خوب شما هم کمال تشکر را دارم سایت بسیار خوب و انرزی بخشی دارید خدا خیرتان بدهد

سیدکاظم

سلام فاصله روستای طبس تامشهدچندکیلومتره؟

اونترنت

زیباست

س

بسیار زیبات فقط زیبا نیست
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما