بزرگداشت محمود بیهقی پژوهشگر فرهیخته سبزواری برگزار می شود

تقویم رویدادهای سبزوار شهر دیرینه های پایدار و دانشوران بیدار در هر برگ خود، با نام و یاد شخصیت های فاضل و رویدادهایی ارزشمند پیوند خورده است که هریک بیانگر گوشه ای از آن شخصیت ها و رویدادها نشان دهنده گوشه ای از عظمت و غنای سرشار فرهنگی سرزمین بیهق خاستگاه کهن تاریخ و تمدن خراسان شهر آذربرزین مهر و دیار سربداران است.

در این بین یکی از شخصیت هایی که به حق باید او را از استوانه های حفظ و اشاعه دانش فرهنگی و تاریخی دیار سربداران دانست، استاد مرحوم ، محمود بیهقی پژوهشگر پرتلاش و فرهیخته سبزواری است که نخستین روزهای تیرماه در تقویم رویدادهای سبزوار با حادثه غم انگیز درگذشت وی گره خرده است.

اینک اما شماری از فرهیختگان سبزوار در سومین سالروز درگذشت روانشاد محمود بیهقی برآن شده اند تا یاد و خاطره آن معلم دلسوز و حافظ میراث معنوی دیار سربداران را پاس بدارند.

در همین راستا وبسایت شهرداری سبزوار نوشته است:

مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار از برگزاری بزرگداشت نویسنده معاصر سبزوار محمود بیهقی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، محمد اختریان افزود: بزرگداشت پژوهشگر فرهیخته معاصر استاد محمود بیهقی توسط اداره فرهنگی هنری شهرداری و با همکاری موسسه خیریه سبزواری های مقیم مشهد و کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، روز پنجشنبه پنجم تیرماه سال جاری در محل سالن اجتماعات شهرداری سبزوار برگزار خواهد شد.

اختریان هدف از این اقدام را شناسایی و شناساندن مشاهیر و مفاخر و فرهنگ غنی سبزوار به نسل جدید و آینده بیان کرد و اظهار داشت: این مراسم با حضور مسئولان شهری، کارشناسان، اساتید دانشگاهی، و صاحبنظران حوزه زبان و ادبیات فارسی صورت می گیرد.

مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار همچنین ادامه داد: محمود بیهقی در سال ۱۳۰۸ در یکی از محلات قدیمی‌شهر سبزوار متولد شده بود و در طول حیات هشتاد و دو ساله اش، پژوهش‌های گسترده ای را در زمینه تاریخ، فرهنگ و البته برخی مسائل اجتماعی سبزوار در دوران معاصر انجام داد.

وی تصریح کرد: وی توانست پس از کتاب تاریخ بیهق که چند قرن پیش از این توسط ابوالحسن زید بیهقی دانشمند بزرگ قرن پنجم هجری نوشته شده بود، کتاب‌های ارزشمند سبزوار شهر دیرینه‌های پایدار، سبزوار، شهر دانشوران بیدار را تالیف کند.

مدیر اداره فرهنگی هنری شهرداری سبزوار مهمترین و ارزشمندترین تالیف این محقق سبزواری را دایره المعارف بزرگ سبزوار ذکر کرد و گفت: این کتاب چهار جلدی، کتابی است که در نوع خود شاهکاری ادبی در راستای حفظ زبان و ادبیات فارسی محسوب می شود.

گفتنی است استاد محمود بیهقی در هشتم تیرماه سال 1390 دار فانی را وداع گفت.

منبع: وبسایت شهرداری سبزوار

اسرارنامه در پایان امیدوار است مراسم بزرگداشت استاد محمود بیهقی ، فردا با حضور گسترده مردمان فهیم و فرهنگ دوستان سبزواری با شکوه و عظمتی درخور روح بلند آن مرحوم برگزار شود تا ادای دینی به همه زحماتی باشد که ایشان بی هیچ چشمداشت مادی در مدت چنددهه عمر با برکت خود برای حفظ تاریخ و فرهنگ این دیار باستانی متحمل شد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

طرحی برای بزرگداشت دکتر شریعتی در زادگاهش سبزوار

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی

باسلام وعرض ادب خبر خوشحال کننده ای است و چه عجب !

علی مزینانی

باسلام وعرض ادب سفره های افطار گروهی را برای محرومان شیرین کنیم شاهدان کویرمزینان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما