رد صلاحیت نمایندگان فعلی سبزوار در مجلس، تلنگری که نباید آسان از کنار آن گذشت

 
مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
سرانجام روز گذشته، لیست نهایی نامزدهای حوزه انتخابیه سبزوار بزرگ از نظر شورای نگهبان اعلام شد و صلاحیت هیچیک از دو نماینده فعلی سبزوار برای ادامه حضورشان در ساختمان سبز بهارستان تأیید نشد و این شاید تلنگری شدید بر همه مردم شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای و خوشاب باشد که نباید آسان از کنار آن گذشت.
 
چند روز قبل طی یادداشتی در اسرارنامه درنگی در پیام رد صلاحیت نمایندگان کنونی سبزوار(کلیک کنید) را مطرح کردیم. اینک به نظر می رسد لازم است مجددا و عمیق تر از قبل در پیام این رد صلاحیت درنگ کنیم.
 
واقعا دلیل رد صلاحیت آقایان سبحانی و مقصودی چیست و آن ها در این چهارسال با پشتوانه رأی اعتماد هزاران نفر از مردم غرب خراسان رضوی چه کرده اند؟ 
 
انتخاب چند ده هزارنفر از مردم سبزوار در اسفند سال 94 بر مبنای کدام شناخت، کدام لیست و کدام اعتماد بود که منتخبینش نتوانستند صلاحیت خود را برای دوره های بعدی مجلس نیز به اثبات برسانند.
 
راستی اگر آقایان سبحانی فر و مقصودی برای دور بعدی مجلس فاقد صلاحیت شناخته شده اند، در همین چند ماه باقی مانده تا پایان عمر مجلس دهم تکلیف چیست؟ آیا افرادی که فاقد صلاحیت تشخیص داده شده اند، باید باز هم در مسند قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون در این کشور حتی برای چند ماه دیگر باقی بمانند؟
 
در این چهار سال چه فرآیندی طی شده است که دو نماینده ای که قبلا تایید شورای نگهبان را داشتند، اکنون نتوانسته اند صلاحیت خود را به اثبات برسانند؟
 
کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در این مدت در کجای کار بوده و چرا زودتر از این موارد تخلفات مالی یا اخلاقی نمایندگان را تذکر نداده و پیگیری نکرده است؟
 
آیا اکنون این حق مردم نیست که بدانند منتخبانشان به چه دلیلی رد صلاحیت شده اند؟ آیا نمایندگان رد صلاحیت شده نباید پاسخگوی اذهان عمومی باشند؟
 
آیا این انتظار زیادی است که مردم از آقایان سبحانی و مقصودی بخواهند تصویر نامه رد صلاحیتشان توسط شورای نگهبان را به معرض دید موکلان خود در حوزه انتخابیه سبزوار بزرگ بگذارند؟
 
آیا نمایندگانی که به دلیل تخلفاتی که کرده اند، صلاحیتشان از نظر شورای نگهبان رد می شود، به حال خود رها می شوند یا به صورتی شفاف و صریح به تخلفاتشان رسیدگی می شود؟ 
 
اکنون یک فهرست چهل نفره دیگر برای انتخابات بعدی پیش روی مردم سبزوار است. از بین این فهرست چه کسانی را با کدام ملاک ها انتخاب کنیم؟ اگر جناحی یا گروهی لیستی ارائه می دهند، به لیست کدامیک اعتماد کنیم و در طول این چهارسال چگونه مراقب باشیم که نمایندگانمان از مسیر مورد تایید اولیه خارج نشوند؟
 
کدامیک از نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم سبزوار ایده بهتری برای اطمینان بخشی به مردم دارد که در مسیر انتخابات از مسیر صحیح خود منحرف نمی شود و آراء و فعالیت هایش را به طور شفاف با موکلانش در حوزه انتخابیه در میان می گذارد؟
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما