شهر سبزوار در قرق وانت های سیار میوه فروشان / ورود دادستان برای جمع آوری

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
این روزها در جای جای این شهر مخصوصاً  اطراف میادین و معابر اصلی شهر سبزوار پر است از وانت بار های سیار و دستفروشانی که به صورت قارچ گونه رشد کرده و هر روز نیز به تعداد آنها اضافه می شود.  
 
 بی نظمی فروشندگان سیار میوه از آن جهت که برای فروش، شلوغ ترین مکان ها را انتخاب می کنند مزاحمت هایی را برای مردم ایجاد کرده که همین امر سبب ورود دادستان به موضوع شد. با دستور دادستان سبزوار فعالیت وانت های سیار میوه در سطح شهر فقط در مکان های تعریف شده شهرداری مجاز است در غیر این صورت  توقیف می شوند. 
 
گزارشگر اسرار نامه در گزارش جدید خود با صحبت با مردم، کسبه، رانندگان وسایل نقلیه و فروشندگان سیار، این سوژه را از زوایای مختلف سنجیده که در زیر به آن اشاره خواهد شد. 
 
 انتهای خیابان قیل و قال هایی شنیده می شود. کسی فریاد می زند اما مشخص نیست که چه می گوید. از فریادهایش سراسیمه می شوم، چه اتفاقی افتاده است. برای جویا شدن از علت، خود را به انتهای خیابان می رسانم که در کمال تعجب می بینم که مردی چاق وسط خیابان در لابه لای خودروها ایستاده و با صدای بلند داد می زند" آی بدو خانه دار که تمام شد، آی خدا بدو" با دستش مسیر آن طرف خیابان را به مردم نشان می دهد، وانت میوه سیار که بار آن بادمجان و کدو است.  تمامی کسانی که به نحوی  از این فریادها ترسیده بودند با اوقات تلخی و بد و بیراه گفتن به این فروشنده سیار، اقدام به ترک مسیر می کنند. 
 
افرادی که مانند من سراسیمه از قیل و دادهای این مرد شده بودند نگاهی تمسخر آمیز به چهره این مرد انداخته و برای جبران این حرکت زشت، از او چیزی نمی خرند و به جایش از مغازه میوه فروش که در روبروی این وانت سیار است همین بار را تهیه می کنند.  
 
این میوه فروشان سیار به محل توقف خود که آیا محل مورد نظر برای مردم مزاحمت ایجاد می کند یا موجب ترافیک می شود یا نه اهمیت نمی دهند چرا که فقط و فقط به فکر فروش میوه خود هستند و  البته اقدام راهنمایی و رانندگی در برخورد با وانت بار ها به صورت مقطعی است و تاثیری در این امر ندارد .  
بی نظمی وانت های میوه در سطح شهر که هر مکانی را برای توقف انتخاب می کنند برای کسبه محلات، رانندگان و عابران پیاده ناراحتی هایی را بوجود اورده و به همین خاطر خواسته مردم ساماندهی این مشاغل است که تمام معابر این شهر را در قُرُق خود گرفته اند.  
 
هر چند در این بین نمی توان اقدام راهنمایی و رانندگی در برخورد با وانت های سیار را نادیده گرفت ولی متاسفانه جریمه مقطعی است و بازدارندگی ندارد. 
 
 
گلایه های کسبه مغازه دار
 
شهرداری پاسخگو باشد 
 
 علی اکبر دولت یکی از کاسبان سبزوار که به توقف وانت های میوه درست روبروی مغازه اش شدیداً معترض است، می گوید: شهرداری باید بابت این بی نظمی که این وانت بارها در سطح شهر ایجاد کرده  اند، پاسخ دهد. این وضعیت واقعاً سرسام آور شده است. بنده هر روز نمی توانم با رانندگان این وانت ها درگیر باشم. روبروی مغازه بنده می ایستند در حالیکه فکر نمی کنند این توقف آنها منجر به کسر درآمد ما می شود.  
 
وی افزود:  مغازه بنده در دور میدان قرار دارد. درست است در این شرایط اقتصادی همه نیاز به کار دارند و اکثر این میوه فروش ها از بیکاری به فروش میوه روی آورده اند اما نباید دود این موضوعات به چشم ما برود.  
 
همه کسبه غیر از اجاره ماهانه در طول سال مالیات پرداخت می کنند. انصاف نیست که توقف وانت بارها، دید مغازه ها را کم کند. بارها بابت این موضوع به شهرداری تماس گرفته ایم اما چه فایده، به محض رفتن آنها، وانت ها به محل برگشته و و به کار خود ادامه نی دهند. 
 
 
تخلف در قیمت گذاری 
 
یکی دیگر از مغازه داران نیز ادامه می دهد: ما از هیمن مردم هستیم و مشکل بیکاری مردم را درک می کنیم، اما قرار نیست دود این بی برنامگی به چشم کسبه مغازه ها برود، میوه فروشان سیار میوه را مستقیم می خرند و با قیمت کم می فروشند چون نه اجاره دارند و نه مالیات.   
 
او فاکتورهای چند میلیونی خرید میوه را نشان می دهد و می گوید: میوه فروشان طبق دستور اتحادیه حق دارند درصدی را روی قیمت خرید بکشند و آن را بفروشند. اما برخی از وانت های سیار تخلف در قیمت گذاری دارند مشتری که وارد مغازه می شود، قیمت میوه ما را با وانت ها می سنجد و زمانی که اختلاف را می بیند ترجیح می دهد میوه خود را از وانت ها خرید کند و بعضاً ما را گران فروش می خوانند. حال قضاوت کنید گناه من مغازه دار  چیست که باید اجاره و مالیات و هزار و یک عوارض پرداخت کنم؟
  
 
توقف وانت ها منجر به کسادی بازار مغازه داران شده است
 
 یکی دیگر از مغازه داران میوه فروش اضافه می کند: این وانت ها مجوزی برای کار از سوی شهرداری ندارند. کار کسبه مغازه دار همینطوری هم کساد است. توقف این وانت های سیار نیز مزید بر علت شده است شهر را وانت های سیار گرفته اند. ما متعرض به این موضوع هستیم و انتظار حل این مشکل را داریم. این موضوع باید بگونه ای مدیریت شده حل شود که ضربه ای نیز به کار ما وارد نشود.  
 
 
مشکلات ترافیکی
 
علاوه بر میوه فروشان، یک قشر دیگر از معترضین وانت های سیار، رانندگان هستند که توقف وانت ها را در مکان های غیر مجاز موجب ترافیک شهری و سد معبر عنوان می کنند.
 
 
فقط چند ثانیه پارک دوبل و هزار خطر رانندگی
 
یک راننده تاکسی به خبرنگار اسرارنامه می گوید: متاسفانه خودروهایی که قصد خرید از وانت ها را دارند با پارک دوبل یا به اصلاح خودشان فقط توقف چند ثانیه ای در کنار خیابان های شلوغ زمینه تصادفات را فراهم می کند. وانت بارها در شهر به حال خود رها شده اند و هیچ نهادی نیز بر نحوه فعالیت انها رسیدگی نمی کند.  
 
چند سال قبل شهرداری مکان هایی را از جمله میدان نقابشک، چهارراه رضوی، میدان اسرار و مسیر شهرک توحید  برای ساماندهی میوه فروشان سیار پیش بینی کرد اما وانت های سیار در این مکان ها نمی ایستند اگر این مکان ها مشکل دارد که شهرداری یا موظف به رفع نقص این مکان ها است یا مکان های جدید برای این وانت ها در نظر گیرد. مردم واقعا نسبت به این موضوع معترض هستند که چرا میوه فروشان سیار بدون در نظر گرفتن برخی موارد هر جایی که دلشان می خواهد می ایستند.  
 
 
و اما صحبت هایی با رانندگان  وانت بارهای سیار:  
 
طی صحبت هایی که با برخی از رانندگان وانت بارهای سیار انجام شد آنها نیز حرف هایی برای گفتن داشتند.  
 
 
مردم از وانت بارها راضی هستند 
 
رضا بیدخوری یکی از این فروشندگان که دور میدان انقلاب (بیضی) توقف دارد به ما می گوید: به دلیل مناسب بودن قیمت های ما نسبت به مغازه ها، مردم بویژه افراد با درامد کم از ما راضی هستند. طبق گفته مردم اگر وانت های سیار نباشند، مغازه دارها با قیمت هایشان  پوست این مردم را می کنند. میوهایی که ما عرضه می کنیم در هر کیلو 1000 تا 1500 با مغازه ها تفاوت دارد.  
 
او که گلایه مند از برخورد زشت ماموران شهرداری است اضافه می کند:  ما اگر پول می داشتیم که فروشگاه میوه می زدیم. اکثر رانندگان جوان و بیکار هستند و از ناچاری به این شغل روی آورده ایم. با هزار و یک منت وام گرفته  و این وانت را اقساطی خریده ام تا هم روزی خانواده ام را بدست آورم هم بدهی خود را به مردم پرداخت کنم.  
 
 
پول برای اجاره مکان ندارم 
 
علی کارگر که با  سه چرخ خود میوه فروشی می کند نیز به خبرنگار اسرارنامه گفت: بیکاری اعتیاد آور است من در قبل از این اعتیاد به مصرف مواد داشتم اما زمانی که قصد کردم تا پاک شوم با کمک پدرم این سه چرخ را خریدم تا مشغول باشم.  
 
وی گفت: نه پول اجاره مغازه را دارم نه درآمد آن چنانی، فروش روزانه ام 50 تومان است و راضی هستم و با همین مبلغ زندگی خود را می چرخانم. اگر در این اوضاع میوه فروشی نکینم چه کنیم. شهرداری بپذیرد اگر ممانعت برای کار ما در سطح شهر داشته باشد ما با مشکلات زیادی مواجه می شویم.  
 
این شهروند با نشان دادن قبضی که نشان می داد دقایقی قبل توسط ماموران راهنمایی و رانندگی جریمه شده بود، می گوید: مبلغ 30 هزار تومان از فروش روزانه خود را باید صرف پرداخت جریمه کنم. میوه فروشان سیار گرمای تابستان و سرمای زمستان را تحمل می کنند تا فقط زندگی خود را بچرخانند اما سختگیری زیاد است.  
 
 
مکان های ایجاد شده غیر کارشناسی شده است 
 
حسین دلبری  دیگر میوه فروش سیار اظهار دارد: بنده لیسانس دارم  و هشت سال است که با این وانت میوه فروشی می کنم. چند سال قبل شهرداری برای بحث ساماندهی وانت های میوه مکان هایی را در نظر گرفت و متقاضیان مبالغی را به شهرداری برای استفاده از این مکان ها پرداخت کردند. اما در مجموع این یک طرح غیر کارشناسی بود. با گذشت چند ماه  میوه فروشان سیار از توقف خود در این مکان ها رضایت نداشتند، به همین دلیل از ادامه کار خود منصرف شده و ترجیح دادند  به صورت سیار در سطح شهر کار کنند.  
 
وی افزود: قبول داریم تعداد وانت های سیار در سطح شهر از حالت نرمال خود خارج شده اما شهرداری می تواند با جلسه ای نظر میوه فروشان سیار را جویا شود و این بار طرحی را با نظر خود آنها ایجاد کند مکان هایی که واقعا فروش داشته باشند را در نظر بگیرد، نه مثل قبل که  مکان ها را با ایرانت پوشانده بودند که در تابستان فوق العاده گرم می شد که همین امر موجب خراب شدن میوه ها می شد.
 
  
ورود دادستان
 
ادامه فعالیت وانت های سیار فقط در مکان های  پیش بینی شده شهرداری 
 
در ادامه این گزارش به سراغ معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار رفتیم. وی در این رابطه به اسرار نامه گفت:  طبق دستور دادستان، ادامه فعالیت میوه فروشان سیار در سطح شهر که با توقف خود در معابر اصلی مزاحمت های زیادی را برای مردم و کسبه ایجاد کرده اند  فقط در مکان هایی مجاز است که شهرداری پیش بینی کرده است. در صورت تخلف میوه فروشان سیار، پلیس راهنمایی و رانندگی علاوه بر جریمه، اقدام به جمع آوری وانت ها و انتقال آن ها به پارکینگ خواهد کرد. 
 
سعید رضا فصیحی افزود: بهرحال مشکلات اقتصادی متوجه همه گروه ها است بخشی از مردم از بیکاری به سمت این شغل  روی آورده اند اما قرار نیست برای حل مشکل بیکاری، خیابان ها و معابر اصلی  شهر در اختیار میوه فروشان سیار قرار گیرد. در حال حاضر بسیاری از شهروندان در خصوص مزاحمت هایی که وانت های میوه ایجاد کرده، اعتراض دارند. 
 
وی تاکید کرد: شهرداری برای ساماندهی  وانت های سیار  ۱۱ محل را در سطح شهر برای توقف این میوه فروشان تعریف کرده که این مکان ها با انتخاب نمایندگانی از بین این میوه فروشان انتخاب و به صورت رایگان در اختیار آنها قرار داده می شود. بهرحال اگر این افراد می خواهند ادامه فعالیت داشته باشند باید در این مکان ها ساماندهی شوند در غیر اینصورت از فعالیت آنها با وضعیت دوره گردی جلوگیری خواهد شد. 
 
 وی تعداد وانت های سیار  میوه در سطح شهر را ۶۵ دستگاه برشمرد و اظهار کرد:  طبق قانون نظام صنفی فروش هر گونه جنس نیاز به مجوز و یک مکان ثابت دارد. این تعریف نشده که فروش به صورت سیار یا دوره گردی باشد. مکان های پیش بینی شده شهرداری مکان های خوبی است اگر به اختیار  رانندگان وانت بارها باشد که آنها معابر اصلی را می خواهند که این امر به هیچ وجه امکانپذیر نخواهد بود. 
 
فصیحی همچنین گفت: سال گذشته در رابطه با مشکلاتی که حضور میوه فروشان سیار در معابر شهر  ایجاد کرده بود جلسه ای مشترک بین شهرداری، راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی و نمایندگانی از میوه فروشان سیار برگزار شد و تصمیم گرفته شد که شهرداری مکان هایی را برای بحث ساماندهی این میوه فروشان سیار پیش بینی کند که این موضوع انجام شد و مدتی وانت های سیار در این مکان ها فعالیت داشتند اما بعد از مدتی از مکان ها خارج و  ادامه فعالیت خود را به صورت سیار در هر مکانی که فروش بهتر داشتند انجام دادند. 
 
معاون خدمات شهری شهرداری سبزوار در ادامه اظهار کرد: برابر  قانون اگر معبر یا پیاده روئی توسط شخصی اشغال شود شهرداری  باید نسبت به رفع سد معبر اقدام کند. از انجایی که این وانت های سیار میوه معبری از پیاده رو را نگرفته بودند اما وارد خیابان ها و معابر اصلی شده بودند، اختلاف نظری بین نهادهای نظارتی ایجاد شد و در نهایت پلیس راهور وانت های متخلف را با جریمه اعمال قانون کرد. 
 
فصیحی ادامه داد: واقعیت این است که این جریمه ها بازدارنده نبود که در همین راستا  کار گروهی تشکیل و موضوع مجدد مورد بررسی اعضا قرار گرفت که حساسیت امر سبب ورود دادستان به موضوع شد و طبق دستور دادستان وانت های سیار میوه باید از سطح شهر جمع آوری و به هیچ وجه حق توقف در معابر و میادین را نخواهند داشت، به جز در مکان های تعریف شده شهرداری.  اگر این اتفاق رخ دهد با دستور دادستان  نسبت به توقیف رانندگان و ممانعت از فعالیت آنها  اقدام خواهد شد . 
 
وی افزود: اخطار به وانت های سیار میوه در دو روز گذشته انجام شده و ممانعت از فعالیت غیر مجاز آن ها از چند روز آینده عملی خواهد شد.
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما