هزاردستان:

پیشرفت کل پروژه راه آهن سبزوار تنها ۳۵ درصد!/سبحانی فر چگونه ادعای ریل گذاری می کند؟

هنوز چند روزی از آخرین صحبت های رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم غرب خراسان درباره پیشرفت مرحله ای پروژه راه آهن سبزوار نگذشته است که این بار سند تازه ای در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می دهد، مهمترین پروژه توسعه ای غرب خراسان در این سالها چنان که باید و شاید مورد  همت و پیگیری نمایندگان این شهر نبوده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه سالهاست که همه مردم سبزوار چشم به راه این موضوعند که راه آهن به عنوان یکی از اساسی ترین زیربناهای توسعه به شهرشان بیاید و مسلما در ایام نزدیک به انتخابات مجلس یکی از بیشترین مانورهای تبلیغاتی توسط هریک از نامزدها و موافقان و مخالفان آن ها روی این پروژه داده می شود.
 
در همین راستا کانال تلگرامی هزاردستان و پس از آن کانال تلگرامی سبزوار دوربین دو پایگاه خبری پر مخاطب سبزوار در روزهای اخیر تصویر نامه ای رسمی از سوی یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی را منتشر کرده اند که نشان می دهد، پروژه راه آهن سبزوار در طول نزدیک به 9 سال گذشته تا کنون تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. 
 
این در حالی است مردم سبزوار که در این سالها به شدیداً مشکل بیکاری جوانان خود دست و پنجه نرم کرده اند، به خوبی می دانند که زیرساخت ضروری بسیاری از سرمایه گذاری های صنعتی مادر، در هر منطقه ای راه آهن است، تا به دنبال آن سرمایه گذاران دولتی و خصوصی رغبت بیشتری برای ایجاد صنایع و پروژه های اقتصادی اشتغال زا در این شهر داشته باشند. بنابراین پیشرفت فیزیکی 35 درصدی  راه آهن برای هیچیک از دو نماینده کنونی سبزوار که باید ناظر و پیگیر اجرای صحیح این پروژه مهم توسعه ای باشند، چندان رضایت بخش به نظر نمی رسد.
 
البته متن منتشر شده در هزاردستان و سبزواردوربین که در دیگر گروه ها و کانال های خبری غرب خراسان نیز انعکاس یافته بیشتر معطوف به انتقاد از عملکرد رمضانعلی سبحانی فر است که دو دوره فرصت حضور در مجلس را داشته است. اما به هرحال حسین مقصودی دیگر نماینده سبزوار نیز که از 4 سال قبل نمایندگی مردم غرب خراسان در مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است، صد در صد از این نقد مستثنی نیست و اذهان عمومی مردم سبزوار اینک از هر دو نماینده خود انتظار دستاوردهای عملی بیشتری را در این زمینه دارد.
 
اسرارنامه در ادامه به انتظار متن و سند تصویری منتشر شده در هزاردستان می پردازد:
 
پیشرفت کل پروژه راه آهن سبزوار تنها ۳۵ درصد!/سبحانی فر چگونه ادعای ریل گذاری می کند؟
 
💢ادعاهای کاملا انتخاباتی رمضانعلی سبحانی فر نماینده سبزوار درباره پیشرفت راه آهن این شهر و ریل گذاری و بهره برداری از آن تا پایان امسال و اوایل سال آینده این روزها در حالی ادامه دارد که متاسفانه منابع معتبر، پیشرفت فیزیکی کل طرح را تنها ۳۵ درصد اعلام می کنند که ۶۰ درصد از این ۳۵درصد، در بخش زیرسازی بوده و کل اعتبار هزینه شده برای این پروژه تا کنون ۳۹ میلیارد تومان (۳۹۲میلیارد ریال) است.
 
💢این اطلاعات را خیرالله خادمی یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ریلی کشور در نامه ای به کفاش دیگر معاون وزیر در امور حقوقی، مجلس و استان ها عنوان کرده و رونوشتی از آن را به دیگر معاونت ها و دستگاه های زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی ارسال نموده است.
 
💢خادمی همچنین در  این نامه گفته، برای تکمیل پروژه راه آهن سبزوار۴۳۵میلیارد تومان (۴۳۵۰میلیارد ریال) دیگر اعتبار نیاز است که این رقم به تفکیکی که در متن نامه مشخص شده باید در بخش زیرسازی، ساختمان ایستگاه، روسازی و علائم الکتریکی هزینه شود.
 
💢اینطور که از تحلیل آمار و ارقام ارائه شده در این نامه بر می آید، متوجه می شویم بخش زیرسازی پروژه های راه آهن ظاهرا آسان ترین و کم هزینه ترین قسمت آن است و برعکس فنی ترین بخش کار روسازی و علائم الکتریکی و ارتباطات است که شامل ریل گذاری نیز می شود و بیشترین هزینه نیز مربوط به همین قسمت است به طوری که رقم در نظر گرفته شده برای آن چند برابر اعتبار مورد نیاز برای بخش زیرسازی است.
 
💢حال بیایید بررسی کنیم، ۳۵درصد پیشرفت فیزیکی کل پروژه راه آهن سبزوار با ۳۹ میلیارد تومان اعتبار یعنی چه؟ یعنی هنوز تا تکمیل کامل بخش زیرسازی ۶۰ میلیارد تومان دیگر (یعنی دو برابر رقم هزینه شده تا کنون) نیاز است و تازه بعد از تکمیل زیرسازی چند برابر دیگر هزینه برای روسازی و نصب علائم الکتریکی و ارتباطات نیاز داریم.
 
💢آقای سبحانی فر از سال ۹۱ یعنی یک سال بعد از اینکه راه آهن سبزوار ردیف ملی دریافت کرد و در قانون بودجه سالانه کشور هر سال اعتباری به آن اختصاص می یافت، به عنوان نماینده مردم غرب خراسان به مجلس راه یافت و در طول این ۸ سال تا کنون فقط توانسته است پروژه راه آهن را به عنوان یکی از محوری ترین و دیرینه ترین آرزوهای مردم سبزوار تنها ۳۵ درصد به پیش ببرد. 
 
💢حالا خیرالله خادمی معاون وزیر در متن نامه دو صفحه ای خود در واکنش به نطق نماینده سبزوار در ۱۰ مهر ۹۸، به طرز زیرکانه ای شرط کرده است که در صورت تخصیص به موقع بقیه اعتبار مورد نیاز راه آهن سبزوار در سال ۹۹ آماده بهره برداری می شود. 
 
💢به نظرتان چه طور ممکن است پروژه ای که در ۸ سال فقط ۳۹ میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده و ۳۵ درصد پیشرفت داشته، ناگهان طی همین دو سه ماه که به انتخابات مجلس ۹۸باقی مانده است با نطق های نمایشی نمایندگان این شهر در مجلس بتواند ۴۳۵میلیارد تومان دیگر دریافت کند و به مرحله ریل گذاری و بهره برداری در سال ۹۹ برسد؟ آیا این ها عوامفریبی و کلاه گذاشتن سر مردم سبزوار نیست؟
 
منبع: کانال تلگرامی هزاردستان
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما